سایه ها و تردیدها

رفت و بردش قصه ی دیدار را.....

سایه ها و تردیدها

رفت و بردش قصه ی دیدار را.....

سایه ها و تردیدها

زخمی بر او بزن عمیقتر از انزوا(پل الوار)
.
.
حرف هست تا دلت بخواهد، اما چه بنویسم که مرهمی باشد برای رنجهای مگو.........

آخرین نظرات

یاور همیشه مومن

یاور همیشه مومن 1

سلام

یعضی از ترانه ها هستند که شاید روز اولی هم که ترانه سرا مشغول سرودنش بوده فکرشم نمی کرده به چه جایگاهی ممکنه برسه، اگه از زبان بچه های بعد از انقلاب بخواهم بنویسم شاید سطر سطر این نوشته با یادآوری ترانه هایی که برای ما روزگاری را تداعی می کند که به سختی و شایدم شیرینی گذشت از بغض لبریز شود.

کمتر کسی شاید باشد که با ترانه های مطرح اون دوره خاطره نساخته باشه و ترانه ای ارزش واقعی خودش رو وقتی نشون میده که هنوز بعد از بیش از چهل سال از تولدش جزو بهترینها باشد و بنده معتقدم اولین اصلی که در یک اثر به آن ارزش می دهد ماندگاریست و کمااینکه در طی سالهای اخیر ترانه های زیادی را شنیده ایم که شاید در بهترین حالت برای یکسال و در بیشتر مواقع برای چند هفته شنیده شده اند، با نگاه به این ترانه ها تازه متوجه ارزش واقعی یک اثر می شویم که چطور ترانه ای حتی بعد از گذشت شصت هفتاد سال همچنان بر تارک موسیقی ما می درخشد.

اما امروز پانزدهم بهمن ماه مصادف است با میلاد یکی از اسطوره های موسیقی این مملکت که بی شک نامش در تاریخ و صدایش تا ابد شنیده خواهد شد.امروز تولد داریوش اقبالی یکی از تاثیر گذار ترین هنرمندان موسیقی پاپ نوین ماست، مخصوصا برای بچه های بعد از انقلاب داریوش حال و هوای دیگری دارد، داریوش صدایی است که شاید هیچ بغضی یارای مقاومت و نشکستن در مقابل آن را نداشته باشد، خوشبختیم حداقل در دوره ی سختی که روزگار گذراندیم هنرمندانی را درک کردیم که جزو میراث موسیقی ما خواهند بود، نوشتن از داریوش در دوره ای که این همه عاشق و دلداده به صدا، هنر و منشش در اطرافمون میبینیم بی شک سخت است، اما به یقین با شنیدن نامش خیلی ها یاد عاشقانه هایشان، یاد شب گریه هایشان و یاد روزهایی که به تلخی و شیرینی پشت سر گذاشتن می افتند و همچنان روز به روز به طرفدارانش افزوده می شود، کنسرت هایش با استقبال بی نظیر روبرو می شود و داریوش هم در راستای دغدغه های ملتش گام برمی دارد، وی هنرمندیست که از مردم و برای مردم است و همواره در طی این سالها این مهم را به اثبات رسانده، فعالیت هایش در زمینه صلح و یا اعتیاد و دغدغه های سیاسی اش برای بهبود حال وطن ستودنی و فراموش شدنی نیست، زندگی هنری و شخصی داریوش برای علاقه مندانش مثل روز روشن است، شاید صد ها سایت و وبلاگ و کلی کانال و گروه در شبکه های مجازی به زندگی او پرداخته و موشکافانه تمام زوایای آن را بررسی و به عرصه گذاشته اند اما این چند خط که اینجا نگاشتم ادای دینی بود برای قدردانی از کسی که سالهای زیادی از عمرم را جز به صدای او صدای دیگری را گوش نکردم و با او عشق را تجربه کردم و با ترانه هایش در رویاهایم غلطیدم و با بغض صدایش گریستم و می دانم بیشمار مانند من هست که قلبشان با این صدا لرزید و عاشقانه تا امروز به عشق یاور همیشه مومنشان دکمه پخش موسیقی را می فشارند.

ایرج جنتی عطایی

                            (ایرج جنتی عطایی)

داریوش و واروژان

              (داریوش و واروژان)

به همین مناسبت خواستم کاری متفاوت را تجربه کنم و از آنجا که جایگاه ترانه یاور همیشه مومن را در قلب طرفداران داریوش می دانستم اقدام به ساخت کلیپی در خصوص همین ترانه کردم، اما این بار خواستم صدای طرفدارانش را به گوش دیگران برسانم، کسانی که داریوش برایشان بت است و یاور همیشه مومن یک اعجاز، کسانی که بغض هایشان را جز با صدای داریوش جای دیگری نشکستند، کسانی که در حسرت دیدارش می سوزند و همچنان به امید وصال و شنیدن صدایش در تلاطم اند.

البته نکته ی مهم اینجاست که من پیش از این هیچ گونه سابقه در تهیه کلیپ و در کل مدیا نداشتم تنها با استفاده از نرم افزاری که در اینترنت پیدا کردم و مختصر مطالعه فایل راهنما و آزمون و خطا و گرفتن مصاحبه از تعدادی از علاقه مندان و همین طور خودم اقدام به ساخت این کلیپ کردم پس قطعا خالی از ایراد نیست که امیدوارم به بزرگی خود و با دیده اغماض بنگرید که اگر تنها چیزی که این ویدیو داشته باشد عشق است و نه هیچ ادعای دیگری.

در خصوص ترانه یاور همیشه مومن داستانهای زیادی ساخته شده که همه زاییده ذهن علاقمندان به داریوش بوده و تمایل ذاتی انسان در جهت ساختن رویاهای دراماتیک، اما اصل ماجرا چیزی نبوده جز سرودن این ترانه در زندان توسط استاد جنتی عطایی و سپس هماهنگی با داریوش و ساخت موسیقی توسط جناب فرید زلاند و تنظیم زنده یاد واوژان که این آتش افروخته شد و در جان عاشقانش افتاد، البته در خصوص این ترانه شخصی هم بعد از چهل سال ادعایی کرده، البته بدون سند و مدرک که به آن نمی پردازم که به عقیده خودم بیشتر خواسته با جنجال سازی مشهور شود، بگذریم در ادامه خاطره جناب زلاند از ساخت این ترانه را برایتان مینویسم و سپس کلیپ را تقدیم میکنم که امیدوارم ببینید و با نظرات ارزشمندتان در این مسیر یاری ام کنید.

ارادتمند 

محسن راستگو

فرید زلاند

                                (فرید زلاند)

((فرید زلاند در مصاحبه‌ای گفت ما عادت داشتیم تا کارهای سیاسی را به داریوش بدهیم و همیشه این را می‌دانستیم که روی لبه تیز پرتگاه در حال حرکتیم.
یکی از آهنگ‌های موفق و ماندگار او آهنگی است که بر روی ترانه 'یاور همیشه مؤمن' از ایرج جنتی عطایی در زمان قبل از انقلاب ساخته شد که داریوش آن را خواند و اولین کار مشترک زلاند و داریوش محسوب می‌شود. داستان این آهنگ به این صورت بود که در سال ۱۳۵۲، یک روز بعد از ظهر، داریوش به زلاند زنگ می‌زند و شعر را برای او می‌خواند و از او می‌خواهد تا آهنگی روی این ترانه بگذارد. زلاند که دلتنگی خاصی داشت پشت پیانو می‌نشیند و بعد از سه یا چهار ساعت کار را تمام می‌کند و فردای آن روز به اتفاق داریوش برای تنظیم این کار نزد واروژان می‌روند. یاور همیشه مؤمن تنها آهنگی از فرید زلاند است که توسط واروژان تنظیم شده‌است. موسیقی این کار در حیطهٔ موسیقی تلفیقی یعنی ایرانی و پاپ قرار دارد و تا به امروز همچنان یکی از شنیده شده‌ترین کارهای داریوش و فرید زلاند به‌شمار می‌رود. قسمت انتهایی موسیقی این ترانه که با صدای عبور قطار همراه است باعث شد تا ساواک، فرید زلاند و داریوش را احضار کند، چرا که ساواک براین تصور بود که صدای مربوطه نه صدای عبور قطار، بلکه صفیر رگبار مسلسل است و یادآور آزادی خواهانی بود که به جوخه‌های آتش سپرده شده بودند. البته فرید زلاند آهنگساز این آهنگ، برای آن‌ها توضیح می‌دهد که این صدا، صدای عبور قطار از ریل است و در واقع نشانگر سفر یاور همیشه مؤمن است. او تاکنون برای داریوش بیش از سی آهنگ ساخته‌است))

یاور همیشه مومن 2




مدت زمان: 20 دقیقه 10 ثانیه     کلیپ یاور همیشه مومن

متاسفانه بدلیل محدودیت فضا مجبور به کاهش حجم ویدیو شدم و طبیعتا کیفیت افت کرد که پیشاپیش پوزش میطلبم.

از تمام عزیزانی که در ساخت این ویدیو همراهم بودند کمال تشکر و قدردانی را می نمایم.

یاور همیشه مومن 3

متن ترانه:

ای به داد من رسیده تو روزهای خود شکستن
ای چراغ مهربونی تو شب‌های وحشت من
ای تبلور حقیقت توی لحظه‌های تردید
تو شب رو از من گرفتی تو من رو دادی به خورشید
اگه باشی یا نباشی برای من تکیه‌گاهی
برای من که غریبم تو رفیقی جون‌پناهی
یاور همیشه مؤمن تو برو سفر سلامت
غم من نخور که دوریت برای من شده عادت
ناجی عاطفه من شعرم از تو جون گرفته
رگ خشک بودن من از تن تو خون گرفته
اگه مدیون تو باشم اگه از تو باشه جونم
قدر اون لحظه نداره که من رو دادی نشونم
اگه مدیون تو باشم اگه از تو باشه جونم
قدر اون لحظه نداره که من رو دادی نشونم
وقتی شب، شب سفر بود توی کوچه‌های وحشت
وقتی همسایه کسی بود واسه بردنم به ظلمت
وقتی هر ثانیه شب طپش هراس من بود
وقتی زخم خنجر دوست بهترین لباس من بود
تو با دست مهربونی به تنم مرهم کشیدی
برام از روشنی گفتی پرده شب رو دریدی
یاور همیشه مؤمن تو برو سفر سلامت
غم من نخور که دوری برای من شده عادت
ای طلوع اولین دوست ای رفیق آخر من
به سلامت سفرت خوش ای یگانه یاور من
مقصدت هرجا که باشه هر جای دنیا که باشی
اون ور مرز شقایق پشت لحظه‌ها که باشی
خاطرت باشه که قلبت سپر بلای من بود
تنها دست تو رفیق دست بی‌ریای من بود
یاور همیشه مؤمن تو برو سفر سلامت
غم من نخور که دوری برای من شده عادت
یاور همیشه مومن 4
  • دومان

نظرات  (۱۸)

از هر که وجود صَبر بتوانم کرد ،
اِلا ز وجودت که وجودم همه اوست !

👤 حضرت سعدی



محسن عزیزم همیشه بهت افتخار می کنم . خسته نباشی عزیز دلم . بدون شک یه کار بینظیر و بزرگ انجام دادی مثل همیشه که پر از احساسه پر از حرفه پر از حال خوبه ...♥️👏👏👏👌👌💋
پاسخ:
ممنونم عزیزم حضور و انرژی تو بود که شد و به ثمر نشست و تمام اینها نتیجه ی عشقیه که تو در جان من افروختی
مرسی محسن عزیز. من که ۲۰ دقیقه لذت بردم و با عشق این کلیپ و دیدم . امیدوارم که در ادامه راه موفق باشی.
ای به داده من رسیده تو روزای خود شکستن ... 👏👏❤❤
پاسخ:
ممنونم عزیز دل و سپاس از همراهی و همکاریت که اگه نبود بدون شک این کار به نتیجه نمی رسید و باز هم ممنونم از ویدیو پر از احساس و صادقانه ات
دنیای احساس خیلی زحمت کشیدی مثل همیشه این کار بینظره باعث افتخارمن لذت بردم با آرزوی موفقیت در هرزمینه یاور همیشه مومن من عشق نفس همراه من 💖💖💖
پاسخ:
ممنونم عزیز دلم و خوشحالم که دوست داشتی و شما خودت یاور همیشه مومنه ماندگار منی
بسیار عالی و جالب...خیلی بهم چسپید.موفق باشی.
پاسخ:
ممنونم ازت امید جان و سپاس از همراهی و ارسال ویدیو
بدون شک اگر همراهی و همکاری شما نبود این کار به نتیجه نمی رسید
محسن جان خسته نباشی !!واقعاااا عالی وبی نظیر بود !مثل همیشه احسن به شما ،امیدوارم درتمام مراحل موفق باشین🙏🙏❤️❤️❤️
پاسخ:
ممنونم از لطف و انرژی خوبت و خوشحالم که به این وبلاگ سر زدی

یه حال خوب و عجیبی داشت این کلیپ واقعا لذت بردم 👏🏼👏🏼👏🏼
پاسخ:
ممنونم و خوشحالم که لذت بردی 
و سپاس از اینکه به این وبلاگ سر زدی و نظر دادی
حالمو خوب کرد واقعا

پاسخ:
خدا رو شکر که حالتون خوب شد
ممنونم که همیشه همراهی میکنید و انرژی مثبت خودتون رو از من دریغ نمیکنید
این کلیپ بی نظیر بود، مثل همیشه عالی هستید  ترانه یاور همیشه مومن یه حس غرییه که هنگام شنیدن با تمام وجود میشه حسش کرد من عاشق این بند هستم  ❤️❤️❤️برای من که غریبم تو رفیقی جون‌پناهی❤️❤️❤️

عااااالی بود

پاسخ:
ممنونم از لطفتون اولین تجربه لود در این زمینه کاستی ها رو ببخشید تا پیشرفت حاصل بشه.
یاور همیشه مومن دقیقا بینظیره 
ممنونم که با نظراتتون همراهمی میکنید
در سایه سار تردیدها، دل نوشته تون، به شدت به دلم نشست...

ای تبلور حقیقت توی لحظه های تردید
تو شبو ازم گرفتی، تو منو دادی به خورشید ...

موفق باشی
ای تبلور حقیقت توی لحظه‌های تردید
تو شب رو از من گرفتی تو من رو دادی به خورشید


برگرفته شده از mohsenrastgoo.blog.ir
پاسخ:
ممنونم از لطف دوست عزیز 
خوشحال شدم که به دلتون نشسته
و شادمان از اینکه به اینجا سر زدید
خوشحال میشم اگه وبلاگ دارید با هم تبادل لینک کنیم
  • رامین جوانی
  • داداش عالی بود ...شما همیشه کارت درست بوده من که خیلی لذت بردم به امید موفقیتهای بیشتر ....
    محسن عزیز عالی بود. مثل همیشه...موفقیت روزافزون رو برات آرزو میکنم...


    یه  ایده ی عالی و سوژه ی بینظیرررر 👌👌👌خیلی خوبه
    وای عالی بود پر از حس خوب ممنونم

    یاور همیشه مومن
    مومن گشته مسافر
    دلم از تو چون نرنجد
    که به گاه پاکبازی
    نظری به من نکردی
    تو ز حس بی نیازی
    تویی عشق اولین و
    تویی عشق آخرینم
    به دل خرابم ای جان
    نظری نما ز لطف و احسان
    که دگر نمانده بر من
    رمقی به انتظاری
    همه شب درین امیدم
    که دگر سحر نگردد
    مگر آنکه یار باشد
    به کنار منٍ.... کجایی؟
    یاور همیشه مومن
    مومن گشته مسافر ...
    با سلام خسته نباشید میگم به محسن عزیز و دوستان دیگر ..قدر دانی میکنم بابت تفسیر دلنشینترین خاطره ، جاویدانه صدای میهنم ..سبز باشید.

    هر چند رفته ای تو از این دیار دلبر

    اما همیشه بودی از بهر من تو یاور

     

    هر لحظه در همه جا ایمان تو به یادم

    هر چند از تو دورم، با خاطر تو شادم

    سلام. ادم هر چی بیشتر فضای مجازی را دنبال میکنه بیشتر از جعلی بودن وچرت وپرت بودن فضای مجازی مطمئن میشه. نوشتن موضوع شعر ربطی به داریوش و گذشته اون نداره و فلانی توی زندان این شعر را گفته. آخه انصافا میشه یه کسی عاشق داریوش باشه ویه بار سرگذشت زندگی داریوش را مرور کرده باشه ومتوجه نشه که این ترانه از کلمه اول تا آخرش حرف وگفته خود داریوش وواسه چه کسی گفته شده‌. به همون اندازه ای که واضح وشفاف اه که دودو تامیشه چهار تا به همون اندازه هم واضح اه که داریوش این ترانه را واسه چه کسی خونده. یه راهنمایی میکنم واسه باهوش هااینکه توی بخش دوم یا قسمت دوم ترانه از چهار قسمت یه اشاره ی غیر مستقیم از یه واقعیتی به اون شخص میکنه

  • مهداد پارسا
  • با اهداء درود

    اعجاز و جاودانگی  این اثر ... ازنامش   شروع میشود...

    ......

    اما بی شک   شروع صدای اهنگ  بینظیر و جاودانه ان....

    که تکرار شدنی نیست....و نقش اساسی  در افرینش این هتر جاودانه است 

     

    زبان  موسقیایی این هنر ...محدوش کننده است و از همان ابتدا...

    بال و پر میدهد ... خیال  را... ارزورا.... و گذشته ها و عشق  را ...

    سست میشوی .....

    مینشینی...   و

    ...واهنگ ... ترا به پرنیان خیال ...میکشاند...

    و ... در اوج  .....

     

    معماری    باشکوه شعر  جنتی عطایی.....و صدای گرم داریوش  کبیر....

     

    به هزارتوی  ....مغز و روان  میرود ....

    واثری می افریند  که ... ازبچگی   ( که فکر میکردیم عاشقیم)...

    تا حال که سوخته ...  !!! عاشقی هستم....

     

    ....هنوز ...این اثر... جان دارد ....

    وبیشک جاودانه است....

     

     

     

     

     

    همیشه دوست داشتم در بستر مرگ با این آهنگ که بیشترین آرامش رو بهم میده با زندگی خداحافظی کنم...

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">